تبلیغات
گذر عمر - دامنه‌ی عمل حرفه‌ای روان‌شناسی تربیتی
شنبه 27 شهریور 1395  12:18 ب.ظ    ویرایش: چهارشنبه 24 شهریور 1395 12:28 ب.ظ

بسیاری معتقدند روان‌شناسان تربیتی صرفاً باید به موضوعات مرتبط با آموزش و یادگیری بپردازند (حتی بعضی فقط این رشته را آموزش‌شناسی می‌دانند) و هر فعالیتی که خارج از این موضوعات باشد را در حیطه‌ی روان‌شناسی تربیتی نمی‌دانند. این مقاله از مجله معتبر Educational Psychology in Practice را چند روز پیش گرفتم. مربوط است به کاربرد درمان شناختی رفتاری در مدرسه و اثر آن بر دانش‌آموزان که توسط روان‌شناسان تربیتی یکی از موسسات ارائه‌ی خدمات این رشته در لندن انجام شده است. به فهرست خدمات این موسسه اگر نگاه کنید دامنه‌ی وسیعی از خدمات (حتی آن‌هایی که به سایر شاخه‌های روان‌شناسی مانند سلامت و بالینی نزدیک است) را مشاهده می‌کنید.

البته قطعا بعضی با چنین رویکردی موافق نیستند و بر کار تخصصی هر کدام از گرایش‌های روان‌شناسی تأکید می‌وررند. اما در ایران که بسیاری از شاخه‌ها (از جمله به طور مثال شاخه‌ی روان‌شناسی مدرسه که در تعریف بر موضوعاتی فراتر از یادگیری و آموزش تأکید دارد) وجود ندارد به نظر می‌رسد روان‌شناسی تربیتی که با فراگیران به طور اعم سروکار دارند باید دانش و مهارت‌های اولیه مورد نیاز در سایر شاخه‌های روان‌شناسی نیز تا حدودی مسلط باشند تا اگر اقدمات حرفه‌ای آن‌ها در سطح اول مداخله اثر نکرد فراگیر را به متخصصان مربوطه ارجاع دهند.

   


نظرات()   

گذر عمر

حرفهای ما هنوز ناتمام،‌ تانگاه می كنی وقت رفتن است.... قیصر امین پور