تبلیغات
گذر عمر - حمایت اجتماعی معلم و خوشبینی
سه شنبه 10 بهمن 1396  01:15 ب.ظ    ویرایش: چهارشنبه 4 بهمن 1396 01:26 ب.ظ

یکی از دانشجویان سخت‌کوش کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی تربیتی دانشگاه بیرجند روی نقش واسطه‌ای استرس و خوش‌بینی تحصیلی در ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراک شده و پیشرفت تحصیلی دانشجویان کار کرده است. داور پایان‌نامه‌اش بودم. مانند بسیاری از پژوهش‌های تحلیل مسیر و معادلات ساختاری ضرایب همبستگی به دست آمده خیلی بالا نبود (هر چند در مواردی معنادار و به طور کلی مدل اولیه هم تایید شده بود. اما نکته بسیار جالبی که نظرم را جلب کرد میزان همبستگی بالای حمایت اجتماعی ادراک شده از سوی اساتید و خوش‌بینی تحصیلی بود. برخلاف اکثر متغیرها که همبستگی پایین‌تر از 0/30 داشتند و عملاً ارتباط بسیار ضعیفی دارند، ارتباط بین حمایت اجتماعی ادراک شده از سوی استاد یا معلم و خوش‌بینی تحصیلی 0/86 بود یعنی چیزی در حدود 74 درصد واریانس خوش‌بیینی تحصیلی توسط حمایت اجتماعی ادراک شده از سوی استاد است.

چند روز قبل دانشجوی به من مراجعه کرد که در حاشیه طرح مشکلاتش گفت روزی از همه جا بریده بودم که دکتر ؟؟ را دیدم با اینکه استاد بسیار سخت‌گیری است ولی تا من رو دید احوالم رو پرسید و گفت خوشحال شده است که بعد یک ترم مرخصی برگشته. گفت تمام ترمش با این صحبت خیلی کوتاه و شاید بی‌اهمیت از دید بعضی تغییر کرد و آن ترم را خیلی خوب سپری کرده.

اینها را نوشتم که  یاداوری کنم که رسالت معلم فقط تدریس و نمره دادن نیست. شاید یک حمایت عاطفی خیلی کوچک بتواند زندگی فردی را دچار تحول کند. پرواضح است اگر بتوانیم خوش‌بینی یا به عبارت دیگر امید را زنده کنیم به احتمال خیلی خیلی قوی سایر متغیرهای تأثیرگذار در سلامت و پیشرفت روانی اجتماعی را خواهیم توانست تقویت کرده و زندگی پرباری را برای نسل جوان (و البته خودمان) ایجاد کنیم.

   


نظرات()   

گذر عمر

حرفهای ما هنوز ناتمام،‌ تانگاه می كنی وقت رفتن است.... قیصر امین پور